Hónap kedvenc: Patisszon

okan közületek szerintem nem is tudjátok, hogy ez melyik tökféle lehet a sok közül, bár kép alapján biztos feldereng, hogy ilyet már láthattatok valahol. A magyar csillagtök nevű zöldséggel nekem is eddig csak nagyim zöldséges kertjéből volt ismerős, de maradandó élményem nem volt a fogyasztásával kapcsolatban. Most hirtelen ötlettől vezérelve mégis vettem 2 szép darabot kísérletezésképpen. De miért is jó?


‘Alacsony energiatartalmú, 100 grammban alig 31 Kcal található. Sovány, mindössze 0,1 g zsírt tartalmaz, kevés 0,7 g növényi rostot tartalmaz. 90% fölötti víztartalom, kevés, 1,2 g fehérje és mintegy 6 g szénhidrát van benne. Vitamin- és ásványianyag-tartalma nem jelentős, némi C-vitamin-tartalom kimutatható, megoszlanak róla a vélemények. Könnyen emészthető. Okkal feltételezhető, hogy a patisszon magja értékes omega-3-zsírsavakat, vasat, cinket, foszfort és talán A-vitamint tartalmaz.

A tökmag közismert húgyúti gyógyító hatása a kis patisszon magvak sajátja is lehet. Tán még gyulladásgátló és antioxidáns voltában is osztozik a többi tökfélével.’

Na ennyi jó tulajdonsághoz nézzük, hogy mit sikerült belőle kihoznom:

Recept: Rakott patisszon

  • 0,5 kg darált hús
  • 2 db zsenge csillagtök
  • 5 db paradicsom
  • 3dl tejföl (lehetett csökkentett zsírtartalmú is)
  • 3 ev. mustár
  • olivaolaj
  • reszelt sajt

fűszerek:

  • snidling
  • zsálya
  • fokhagyma
  • bazsalikom
  • só, bors

 

Elkészítés:

rakott patisszon

A patisszont hámozzuk meg, vágjuk fel, magozzuk ki. Vágjuk fel kis szeletekre. Egy közepes serpenyőbe öntsünk olivaolajat és közepes lángon pirítsuk meg a szeletek mindkét oldalát, illetve sózzuk.

A paradicsomokat mossuk meg, tegyük egy lábas forró vízbe 3 percre. Ezután egy másik lábas hideg vízbe tegyük át őket és miután lehűltek húzzuk le a héjukat. A ‘pucér’ paradicsomokat kockázzuk fel, majd egy tálba keverjük össze a fokhagymával.

A húst süssük meg, sózzuk, borsozzuk ízlés szerint. Adjuk hozzá a tejföl egyharmadát, a mustárt, a snidlinget és a bazsalikomot.

Egy hőálló tálba rétegezzük az alapanyagokat. Alulra kerüljön egy réteg patisszon, ezt szórjuk meg zsályával és fokhagymával. Ezután jöjjön egy réteg a paradicsomból, aztán a húsból, aztán megint egy sor patisszon és így tovább. A tetejére öntsük rá a maradék tejfölt és reszeljünk rá sajtot.

Előmelegített 175 C°-os sütőben süssük amíg a sajt el nem kezd pirulni, kb. 45 percig.

Mindenkit bátorítok, hogy próbálja ki. Nekem kicsit a krumplira emlékeztető íze van, úgyhogy valószínű, hogy legközelebb ahelyett, köretként csinálom meg.

Forrás:

Házipatika